Czy w czasie ciąży można jeść owoce morza?

0
135

Polki niechętnie jadają ryby i owoce morza. W okresie ciąży wiele z nas jeszcze bardziej ogranicza ich spożycie, ponieważ panuje powszechne przekonanie, że mogą one być szkodliwe dla dziekca. Oczywiście nieświeże produkty mogą powodować groźne zatrucia pokarmowe, jednak te świeże i pochodzące ze sprawdzonego źródła istotnie przyczynią się od zdrowia mamy i dziecka.

Jedzenie ryb i owoców morza podczas ciąży jest bardzo korzystne, ponieważ dostarcza wielu cennych składników, które wpływają korzystnie nie tylko na przebieg ciąży, ale również na tempo rozwoju niemowlęcia, a następnie na zdolności poznawcze, intelekt i zachowanie potomstwa w całym późniejszym życiu. Sprawdź, dlaczego w ciąży warto jadać owoce morza i jak robić to bezpiecznie.

Dlaczego jedzenie ryb w ciąży jest zdrowe?

Badania przeprowadzone przez hiszpańskich naukowców pokazały, że jedzenie ryb oraz owoców morza w ciąży jest bardzo korzystne dla zdrowia i rozwoju dziecka. Powinnyśmy regularnie je spożywać zwłaszcza w pierwszym trymestrze, kiedy powstają wszystkie układy w ciele rozwijającego się płodu, w tym mózg i cały układ nerwowy. Niezwykle istotne jest dostarczenie w tym czasie do organizmu odpowiedniej ilości kwasów tłuszczowych z grypy Omega 3, których najlepszym źródłem są właśnie owoce morza i ryby.

Kwasy Omega 3 biorą udział w procesie powstawania mieliny- osłonki tłuszczowej otaczającej włókna nerwowe w rdzeniu kręgowym i mózgu. Ich prawidłowe uformowanie się, czyli mielinizacja ma kluczowe znaczenie dla procesów umysłowych.

Dzięki spożywaniu owoców morza w ciąży nasze dziecko uniknie w przyszłości takich problemów jak:

  • trudności z koncentracją,
  • problemy z zapamiętywaniem,
  • deficyty uwagi,
  • trudności w przyswajaniu wiedzy,
  • rozdrażnienie,
  • zwiększone ryzyko zachorowania na depresję i nerwicę.

Są to kluczowe elementy, które mogą przesadzić o tym, jak będzie wyglądać całe późniejsze życie, dlatego zdecydowanie warto zadbać o dietę bogatą w kwasy Omega 3 w czasie ciąży.

Na co uważać spożywając owoce morza w ciąży?

Najważniejszą kwestią jest świeżość. Nigdy nie kupujmy ryb i owoców morza z podejrzanych źródeł. Pamiętajmy, że zatrucie nimi miewa bardzo poważne konsekwencje. Oczywiście najlepiej kupować takie świeżo złowione, które trafiają na stół jeszcze tego samego dnia. Jeśli jednak nie mieszkamy w rejonie nadmorskim i napotykamy problemy z zakupem świeżych ryb, sięgnijmy po tuńczyka, makrelę, czy śledzia w puszce. One również zapewnią nam cenne dla zdrowia składniki, bez ryzyka zatrucia. Pamiętajmy, by zawsze przed dokonaniem zakupu sprawdzić na opakowaniu datę przydatności do spożycia.

Drugą ważną kwestia jest zachowanie odpowiednich proporcji. Aby zapewnić rozwijającemu się dziecku wystarczającą ilość kwasów Omega 3, wystarczy spożywać niewielką porcję owoców morza lub ryb 3-4 razy w tygodniu. Pamiętajmy, że również te zdrowe tłuszcze są bardzo wysoko kaloryczne, dlatego należy zachować zdrowy umiar.

Nadwaga i otyłość w ciąży to nie tylko problem estetyczny, ale niestety również zdrowotny, który może przynieść nieprzyjemne konsekwencje zarówno mamie, jak i dziecku. Potomstwo otyłych matek ma w przyszłości znacznie większe prawdopodobieństwo borykania się z otyłością oraz nadciśnieniem tętniczym i wieloma innymi schorzeniami. Jedzmy więc na zdrowie ryby i owoce morza w ciąży, jednak pamiętajmy o odpowiednich porcjach i urozmaiconej bogatej również w świeże owoce i warzywa diecie. A jeśli mamy problemy z ułożeniem zdrowego jadłospisu, skorzystajmy z porady dietetyka.

Leave a reply